Egy okos kommunikációs platform segítségével azonban a lakosok beleszólhatnak az útfelújítások menetébe, a bevonódás pedig a nemzetközi tapasztalatok szerint a többszörösére növeli az elégedettséget.

Bárhonnan nézzük, az útkezelés az egyik leghálátlanabb, legtöbbet kritizált önkormányzati feladat. Az elégedetlenség és az elhasználódás folyamatos, a rendelkezésre álló forrásokból pedig soha nem lehet az összes szükséges javítást elvégezni.

A helyben lakóknak ezért gyakran olyan érzésük van, hogy mindig az általuk használt útvonalak maradnak ki a felújításból, illetve, hogy mindez ötletszerűen zajlik. Azt sem szeretik persze a közlekedők, ha épp felújítanak egy szakaszt, mert óhatatlanul az áteresztőképesség csökkenésével jár a munkák idejére ‒ mutatott rá Czinger Erik, az önkormányzatok körében is népszerű, okos kommunikációs hálózatokat üzemeltető Munipolis hazai vezetője.

A fentiekhez képest az útfelújítás ugyanakkor szakfeladat is, a döntések mögött forgalomtechnikai és más, objektív megfontolások is állnak. Ezzel együtt a felújításra szánható keret felhasználása részben mindig szubjektív döntés marad.

A helyzeten sokat javít, ha a települési önkormányzat meg akarja és tudja kérdezni a helyben élők véleményét arról, hogyan használja fel ezt a keretet, illetve hatékonyan tudja tájékoztatni a lakosságot a döntések hátteréről. Így egyrészt kiderül, melyek azok az utak és úthibák, amelyek felújítására különösen nagy az igény, és a tapasztalat szerint ezek nem mindig esnek pontosan egybe a legforgalmasabb vagy legrosszabb állapotú szakaszokkal. Másfelől sokkal kevésbé elégedetlenek az emberek, ha tudják, mi miért történik.

A Munipolist összesen több ezer önkormányzat használja, hazánkkal együtt összesen négy országban, a legelterjedtebbnek pedig Csehországban számít. Az ottani adatok szerint, ahol a lakosságot évente megkérdezik az útfelújításra fordítható keret felhasználásáról és ezeket a véleményeket összevetik a szakmai szempontokkal, illetve érdemben tájékoztatják a helyieket a döntések hátteréről, a lakosok 55%-a „inkább elégedett” az útfelújításokkal. Ez az arány ott, ahol az embereknek sem beleszólásuk, sem információjuk nincs, mindössze 23%. 

A hangsúly az érdemi, tömeges informálódáson van ‒ mutatott rá a magyarországi vezető. Az is tájékoztatás, ha 25 ember előtt, egy lakossági fórumon hangzik el mindez, vagy kitűzik a hivatali hirdetőtáblára, de ezek érdemben nem javítják a közhangulatot.

Ugyanígy vannak a véleménynyilvánításnak is más módjai, de csak a könnyen hozzáférhető, bürokráciamentes, digitális megoldások alkalmasak a lakossági szándékok tömeges, gyors és költséghatékony megismerésére.

A szolgáltató tapasztalata szerint mindez nemcsak az útkarbantartásnál igaz. Ugyanazon önkormányzati lépések ‒ vagy épp az önkormányzat egészének ‒ megítélése, a lakosság viszonya a településhez bármilyen témában jelentősen javul, ha a polgárok sajátjuknak érzik, mert van közük a folyamatokhoz, tájékoztatást kaptak és kikérték a véleményüket.