Könnyen belátható, hogy ha egy vállalkozás növelni szeretné az ügyfélkörét, szélesebb réteggel ismertetné meg magát és a terméket, amit árul (legyen ez akár információ, akár szolgáltatás, akár konkrét tárgy), akkor hangsúlyosan és professzionális módon kell jelen lennie, és önmagában egy weboldal ehhez még édeskevés, itt jön a képbe az online marketing.

Ma a könnyen hozzáférhető tudáshalmazok korában élünk. Egy gombnyomásra tőlünk szinte végtelen mennyiségű információ érhető el, ám nem mindegy, milyen minőségűre találunk, és az sem, mihez tudunk kezdeni vele, hogyan tudjuk jól felhasználni. Alapvető, hogy próbáljunk több forrásból is tájékozódni, valamint a kritikai attitűd kialakítása sem utolsó szempont. Idővel magunk is meg tudjuk ítélni, hogy egy adott írásból mit gondolunk hasznosnak. Az online marketingről szintén számos cikk áll rendelkezésünkre.

No, de mi is az online marketing?    

Az online marketing alatt értünk minden olyan internetes eszközt, felületet, melyen keresztül a leendő ügyfelek célzottan elérhetők, a kínált szolgáltatás vagy termék híre könnyen eljuttatható.

Az, hogy vállalkozásunkról milyen kép alakul ki a marketingtevékenységünk során esszenciális kérdés. Gondoljunk bele, egy jól felépített marketingstratégiával rendelkező vállalkozás szinte olyan, mintha egy filmsorozatot készítene magáról.

- folyamatosan tartalmat juttat az ügyfeleknek

- fenntartja az érdeklődést, a kapcsolatot

- aktualitásokkal, újdonságokkal, hasznos információkkal áll elő

- ezek mentén pedig kiépíti a bizalmat, egyben elvárást is generál, ennek meg kell felelnie a későbbiekben

A legfontosabb online marketing eszközök

Saját weboldal

Ez mindennek az alapja, a legfontosabb tükörkép. Kiemelten fontos, hogy minőségi, esztétikus, informatív legyen. A betűmérettől kezdve a szövegek elrendezésén át a színekig minden jelentőséggel bír. Lényeges, hogy a honlapot szemlélő könnyen tájékozódhasson rajta, szeressen időt tölteni az olvasásával, rendszeresen visszatérjen. Ma már rengeteg sablon, betűtípus és különböző arculati elemek állnak rendelkezésre, ám nagyon nem mindegy, hogy ezeket hogyan vegyítjük. A túl sokféle betűtípus használata, az egymást ütő színek végül zavaros összképet eredményezhetnek. Érdemes kikérni szakember véleményét.

Google-hirdetések

Villanyszerelőre van szükségünk? Utánanéznénk, milyen vélemények keringenek egy-egy szakemberről, orvosról? Vagy csak egy számunkra ismeretlen szóra keresnénk? Szinte mindenfajta információkeresés alapja a Google. A Google-hirdetések nélkül mit sem ér a jól elkészített weblap. Itt már erősen a szakemberekre kell hagyatkoznunk, hiszen a megfelelően célzott és elhelyezett hirdetések szakértelmet kívánnak. Ezek segítenek abban, hogy láthatóvá váljunk az interneten.

SEO

A SEO, azaz a keresőoptimalizálás abban segít, hogy weblapunk a Google-ben minél jobb találati helyen szerepeljen. Ha saját keresésélményeinkből indulunk ki, akkor is láthatjuk, hogy nem a 10. oldalon vagy akár a 2. oldalon lévő találatra kattintunk, hanem az első néhányra. A SEO tehát lényegében a Google finomhangolása számunkra, segít a weboldalunkra minél több látogatót szerezni.

A SEO alapjai igen eredményesen elsajátíthatók egy SEO-tanfolyammal, érdemes utánanéznünk, csak győződjünk meg róla, hogy a tanfolyam szervezője megbízható és szakmailag felkészült-e.  

Facebook-hirdetések

Ha online marketingről van szó, akkor a Facebook ma kihagyhatatlan terület. Azt egyéni felhasználóként is érezzük, hogy mennyi ember érhető el a közösségi hálón, ám azt is tapasztaljuk, hogy nem minden posztunk kap ugyanannyi lájkot, megosztást.

Ezzel el is érkeztünk a Facebook-hirdetések szükségességéhez. Ezeken keresztül célzott korcsoportok hírfolyamában jelenhet meg a vállalkozásunk, termékünk vagy szolgáltatásunk. Természetesen rajtunk kívül rengetegen versengenek a figyelemért, ezért itt is fontos olyan szakemberek megbízása, akik kifejezetten a Facebook-hirdetésekben jártasak és képesek elérni, hogy a lájkolókból vásárló legyen. A fizetett hirdetésekkel magunk is próbálkozhatunk, ám az összehangolt, jól felépített és megszerkesztett kampányoknak a Facebookon is nagyobb sikere lehet, mint egy-egy általunk kiemelt bejegyzésnek.

Milyen fizetésre számíthatunk az online marketing területén?

Mivel igen szerteágazó tevékenységről van szó a bérezés is igen tág keretek között mozoghat. Nagyságrendileg bruttó 200-500 ezer forint lehet, ha ügynökségnél alkalmazottként dolgozunk. Vállalkozóként szinte csak attól függ, mennyi munkát tudunk vállalni, mekkora ügyfélkört építettünk ki.

Ha belegondolunk, hogy egy jó online marketing szakembernek mennyi mindenhez kell értenie, akkor ehhez képest alakítható ki a szolgáltatás ára. Arculattervezés, szövegszerkesztés, Facebook, Google működésének a felhasználóén messze túlmutató ismerete, jó kommunikációs készség stb.

Igen gyakran a kezdetben ügynökségnél alkalmazottként dolgozókból egyéni vállalkozók lesznek. Az alapok elsajátítása után ki-ki megtalálhat egy adott részterületet, amiben esetleg jobban elmélyed, kialakíthatja a saját marketingtervezési profilját. 


Munka