Elsőként magának a webáruháznak a költségeivel érdemes tisztában lennünk. A legolcsóbb megoldást az úgynevezett bérelhető áruházak jelentik, ilyen az Unas, a Shoprenter vagy a Shopify. Ezek gyakorlatilag „összekattintható” webáruházak, amelyek bővítmények használatával saját igény szerint alakíthatók. Esetükben a kereskedőnek havidíjak kell fizetnie, aminek nagysága elsősorban a termékszám függvénye.

Amennyiben saját tulajdonú webáruházat szeretnénk létrehozni, két megoldás közül választhatunk. A költséghatékony választást a telepíthető webshop rendszerek jelentik, mint a WordPress-WooCommerce, a PrestaShop vagy a Magento. Noha ezek fejlesztői tudás nélkül is menedzselhetők, érdemes a különböző bővítmények, sablonok és fejlesztői támogatások díjaival számolni. Hozzávetőlegesen 100 ezer forintból elindítható egy működőképes webáruház ilyen eszközkészlet használatával.

A legköltségesebb megoldás értelemszerűen az egyedi fejlesztés. A hazai fejlesztői piac díjszabását alapul véve 300 ezer forint feletti ajánlatokkal találkozunk, de a határ a csillagos ég, jellemzően az igények függvényében. Amennyiben kétségeink merülnek fel a koncepciónk működőképességét illetően, érdemes lehet bérelhető webáruházzal indítani.

Egy újonnan létrehozott webáruház tudatos marketingmegoldások nélkül aligha érheti el az ügyfeleit. Tudatos online marketingre van szükség, aminek alapfeltétele a különböző forgalmi források pontos analízise. Ez alapján határozhatjuk meg a költéseinket is egy-egy csatornára vonatkozóan. Érdemes felmérnünk a kattintásalapú fizetett hirdetések megtérülését. Ez elsősorban a Google Ads és a Facebook hirdetési rendszerében valósulhat meg. Fontos, hogy a költés/bevétel arányunk ezen a csatornán olyan szinten legyen, hogy az egyéb költségek fényében is nyereséges lehessen. Ha túl sokat költünk a hirdetésekre, de alacsony az árrésünk, veszteséget kell elkönyvelnünk, ami hosszabb távon akár a webáruház csődjét jelentheti. A vevőkért folytatott csatározásban nagy szükség lesz az ár-összehasonlító oldalakra, amelyek szintén kattintásalapú díjszabást használnak, illetve keresőoptimalizálásra is, amely a legolcsóbb marketingeszközünk lehet idővel.

Ne feledkezzünk meg a logisztikai költségekről sem, amelyek gyakran csak részben terhelhetők a vásárlóra. Noha ma már nem jellemző az ingyenes kiszállítás 0 forinttól kezdődően, a kis webáruházak alacsony értékesítési volumenje jellemzően kevés ahhoz, hogy kedvezőbb konstrukciót kapjon a futárszolgálatokról. Részben ez magyarázza, hogy az eMAG, az Extreme Digital és a többi nagy webáruház előnyösebb ajánlatokat képes biztosítani a vásárlók számára.

Tartsuk szem előtt a különböző szolgáltatói költségeket is. Ilyenek az ügyvédek és könyvelők díjai, de a banki tranzakciós díjakról sem feledkezhetünk meg. Sőt, azzal is tisztában kell lenni, hogy az elért nyereség adóköteles jövedelem, vagyis fedeznünk kell a foglalkoztatásunkból adódó terheket is.

Miután minden költséget felmértünk, már képesek lehetünk felépíteni az üzlet terveinket, amelyek nem csak a várható bevételeket és árréseket tartalmazzák, hanem a tiszta nyereséget is.


Pénzügy