Mivel foglalkozik pontosan a rendszergazda?

Az informatikus rendszergazda feladata már ott elkezdődik, amikor meg kell tervezni és ki kell építeni a cég IT-infrastruktúráját, vagy újra kell cserélni a régi, már elavult rendszert. Ezt követően pedig üzemeltetnie és karbantartania kell azt. Továbbá kezelnie kell az esetlegesen felmerülő problémás helyzeteket. Mindemellett a munkájának része a gyanús tevékenységek és a spamek szűrése, valamint a szoftverek frissítése. Az említettek mellett a feladataihoz tartozik a technikai támogatásnyújtás a munkavállalók részére.

A problémás helyzetek megoldása

Az informatikus rendszergazda átfogó IT-tudással rendelkezik, így a kollégák minden IT területét érintő kéréssel fordulhatnak hozzá. Gyakori probléma szokott lenni például az elfelejtett vagy több alkalommal elgépelt jelszó, amely megakadályozza, hogy a munkavállaló belépjen az adott felületre. Ebben az esetben a rendszergazda tudja ismét engedélyezni a belépést. 

Továbbá fontos, hogy legyen megtervezett megoldása arra vonatkozóan, ha a rendszert megtámadják vagy leáll, esetleg vírusos lesz. Ez a stratégia azért fontos, mert a munkamenetet a lehető leghamarabb és a legkisebb károkkal vissza kell állítani.

Hogyan lehet elhelyezkedni ezen a területen?

Általában ezen a területen is szükség van az elhelyezkedéshez legalább egy alapszintű (BSc) diplomára, amely az IT területéhez kapcsolódik. Nem minden munkáltató nézi, hogy a munkakört megpályázónak vannak-e papírjai, ugyanis sok esetben a gyakorlati tudás alapján döntenek. Szóval könnyen lehet, hogy diploma nélkül is el lehet helyezkedni, ha magas szintre sikerült emelni az IT-tudást. Mindenesetre nem árt, ha van egyetemi végzettség. 

Továbbá fontos hangsúlyozni, hogy ehhez a szakmához feltétlenül szükség van angol nyelvtudásra. Ez azért fontos, mert az IT világa angol nyelvű, többnyire a képzések is. Ráadásul bizonyos munkakörökben nem elegendő írni és olvasni angolul, hiszen szóban is kommunikálni kell a külföldi ügyfelekkel. 

Ebben a szakmában is nélkülözhetetlen a naprakész tudás, szóval folyamatosan képeznie kell magát a rendszergazdának, hogy lépést tudjon tartani az IT rohamosan fejlődő világával. Továbbá azzal is számolni kell, hogy ebben a munkakörben nem érvényes a reggel 9-től délután 5-ig tartó munkaidő, jellemző, hogy több műszakban kell dolgozni. Ez azért van, mert a vállalatok IT-rendszerének folyamatosan megfelelően kell működnie. 

Mindemellett fontos azt is megemlíteni, hogy jól kell tudnia kezelni a stresszes helyzeteket. Például, ha egy vírustámadás miatt leáll a rendszer, akkor azt mihamarabb orvosolnia kell. Higgadtnak kell maradnia, és kizárólag a megoldásra kell fókuszálnia.


Munka