Az OECD tagországai oktatási rendszereinek eredményességét értékelő PISA (Program for International Student Assessment) nemzetközi felmérés eredményei szerint a magyar diákok rendszeresen alulteljesítenek az úgynevezett 21. századi képességek terén. Ilyenek többek között a kreativitás, az innováció, az együttműködés, a kommunikáció, a kritikus gondolkodás, a technológia- és médiaértés vagy a problémamegoldás. Pedig a 21. században a modern oktatási rendszerek egyik legfontosabb feladata lenne, hogy felkészítse a diákokat a folyamatosan kialakuló új helyzetek megoldására. 

Az angolszász tapasztalatokra alapozva a British Council magyarországi partnereivel egyedi programot indított, mellyel a magyar diákok fejlődését segíti. A csatlakozó iskolákban a tanárok és a diákok közösen dolgoznak majd üzleti szemléletű, innovatív társadalmi vállalkozások felépítésén, melyhez a British Council a programra felkészítő ingyenes tréning mellett, a projektek megvalósításához anyagi támogatást is nyújt az iskoláknak. Képességeik fejlesztése mellett a résztvevők egy-egy közösségben élők életét is jobbá teszik. A projektek felépítése során kiemelten foglalkoznak például a környezetvédelem, a fenntarthatóság és a szélesebb értelemben vett társadalmi hasznosság témájával is.

A szervezők a létrejövő társadalmi hatás elérése mellett, arra keresik a választ, hogyan lehet a diákok alapvető készségeit fejleszteni, például kritikai gondolkodás, együttműködés, vállalkozói készség. „Egy ilyen projekt alkalmas arra, hogy a résztvevő tanáros és diákok is megtapasztalják, hogy erőfeszítéseikkel változást tudnak elérni a szűkebb, de akár a tágabb környezetükben is” – magyarázta Tarján Edina, a British Council oktatási és kulturális program menedzsere, majd hozzátette „a projekt a Brit Nagykövetség, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, valamint Budapest IX. kerületének támogatásával valósul meg, a résztvevő iskolák egy része a VIII. és a IX. kerületben működik.”  

A program első szakaszában a tanárok 30 órás felkészítő tréningen vesznek részt február elején és áprilisban. A résztvevők általános és középiskolai iskolai tanárok, akik innovatív, üzleti megközelítésű társadalmi projekteken keresztül javítani szeretnék a közösségükben élők életét vagy környezetvédelmi témákra akarják felhívni a figyelmet. A képzési modul megvitatandó témákat, tevékenységeket és keretrendszert ad a tanároknak, hogy diákjaik aktívan vegyenek részt egy társadalmi vállalkozás-projektben. A háromnapos tréning során fejlesztik a tanárok tudását a társadalmi vállalkozásokról, valamint az iskolai projekt megvalósításáról.

A háromnapos tréninget Jonathan Clitheroe, a Real Ideas Organisation (RIO) kihívás-alapú oktatás szekciójának vezetője tartja. „Célunk, hogy felkészítsük a fiatal generációt a jövőre, hozzásegítsük az iskolákat az innovatív, kihívás-alapú oktatás használatára és a problémák társadalmi vállalkozás-alapú megoldására. A RIO egy úttörő társadalmi vállalkozás, amely egy jobb jövő kialakításának reményében kiváló ötletek megvalósításán fáradozik” – hangsúlyozta Jonathan Clitheroe.

„Az első nap végére megvilágosodtam és rájöttem, hogy mi már ezt csináljuk, csak nem tudatosan. A már meglévő projektjeinket kell átalakítanunk és újrafésülnünk” – mondta Farczádi Bencze Tamás, a VIII. kerületi Deák Diák Általános Iskola igazgatója. Hozzátette: „Az egyik projektünk például az, hogy a gyerekek savanyúságot, lekvárokat befőznek, kenyeret sütnek, ezentúl nemcsak hazaviszik majd, hanem tudatos kapcsolatot alakítunk ki a rászorulókat támogató szervezetekkel, és oda is kerülnek majd ezekből az elkészített termékekből.”

A program keretében tanárok és iskolák iskolai projektjeik megvalósításához kisebb támogatásban is részesülhetnek. A teljes kurzus elvégzését követően a résztvevők oklevelet kapnak. A projektek elindításához első körben a tanárok irányításával iskolai csoportok alakulnak, akik megkezdik a közös munkát. A programot a tanulságok levonását célzó kerekasztalbeszélgetés zárja.


Iskola